بحث فروش و بازاریابی و نحوه انجام آن همانند سایر مفاهیم مهم کسبوکار به مرور زمان دچار تغییر میشود. در سالیان اخیر با ظهور شبکههای اجتماعی و اهمیت بحث بازاریابی شبکههای اجتماعی، بحث فروشاینستاگرام در این شبکهها از جمله فروش اینستاگرام نیز بسیار اهمیت پیدا کرده است.
اگرچه سایر شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، تلگرام، لینکدین و ویچت در بحث بازاریابی شبکههای اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند، اما اینستاگرام به علت ویژگیهایی که دارد، در سراسر جهان بیشتر برای فروشاینستاگرام محصولات مورد استقبال قرار گرفته است.
فراموش نکنید که رایگان بودن و دسترسی آسان، دو مزیت اصلی تبلیغات وبازاریابی در اینستاگرام محسوب میشود که نمیتوان از آنها گذشت. علاوه بر این موارد، از مهمترین دلایل اهمیت اینستاگرام مارکتینگ را میتوان تعداد بسیار بالای مخاطبان آن دانست .که اتفاقا روز به روز نیز در حال افزایش است.
برای کسب درآمد از اینستاگرام بهتر است ابتدا با محصولات پر آشنا شویم. اما در ابتدا بد نیست نقش و اهمیت اینستاگرام مارکتینگ اشاره داشته باشیم.
محبوبیت و اهمیت ایسنتاگرام در بازاریابی برای ایران چقدر است؟
به نظر میرسد برای پاسخ به این سوال .چندان نیاز به آمار و ارقام وجود ندارد. چرا که محبوبیت این شبکه اجتماعی تقریبا بیش از هر شبکه دیگری است. در خصوص تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام آمارهای متفاوتی وجود دارد.
به عنوان مثال، سایت استابیستا که قبلا هم به آن اشاره شد، پیشتر گزارش داده بود که حدود 24 میلیون ایران در این شبکه حضور فعال دارند. براساس این آمار حدود 30 درصد از جامعه ایران در اینستاگرام حضور داشته. که حدود 54 درصد از این تعداد در گروه سنی 18 تا 29 سال قرار دارند.فروش در اینستاگرام
علاوه بر این، براساس آمار دیگری، حدود 42. درصد از جمعیت ایران در این شبکه حضور دارند. علیرغم اختلاف آمارها، به طور نسبی میتوان در خصوص فعالیت30 تا 40 درصدی مردم ایران در اینستاگرام به توافق رسید.
با در کنار هم قرار دادن آمارهای جهانی و داخلی، میتوان اینگونه تحلیل کرد که. در حال حاضر یکی از بهترین و البته ارزانترین راهحلها برای فروش محصولات،است. اما سوال این است که بهترین محصولات برای فروش در اینستاگرامچیست؟
تعداد کل کاربران اینستاگرام در جهان چقدر است؟
کاربران اینستاگرام در جهان روز به روز و حتی لحظه به لحظه در حال افزایش هستند. بنابراین اینگونه نیست .که آمار ثابتی برای آن وجود داشته باش.
ترکیب گروههای سنی در اینستاگرام
اما تا زمان نگارش این مقاله براساس وبسایتهای معروف جهان در این زمینه از جمله وبسایت استاتیستا، تعداد کل کاربران اینستاگرام در جهان بیش از یک میلیارد نفر در سال 2019 بوده است.
براساس این آمار که مربوط به اواخر سال 2019 بوده، حدود 35 درصد از مخاطبان این شبکه اجتماعی در سنین بین 25 تا 34 سال بودند. گروه سنی دیگر که بیشترین تعداد مخاطبین را به خود اختصاص دادهاند، گروه 18 تا 24 سالهها بودند که 30 درصد از کل کاربران اینستاگرام در جهان را به خود اختصاص دادهاند.
با این اوصاف 65 درصد از مخاطبان آن را افراد 18 تا 34 ساله تشکیل میدهند. سایر گروههای سنی غیر از گروه سنی 35 تا 44 ساله، هر کدام کمتر از 10 درصد مخاطب را به خود اختصاص دادهاند. گروه سنی مذکور هم با 16 درصد مخاطب، سومین گروه سنی تعداد کاربران جهان اینستاگرام در جهان است.
این اطلاعات به ما نشان میدهد که تا ظرفیت و اهمیت در بازاریابی محصولات تا چه اندازه بوده و بهتر است .بر روی کدام گروه سنی تمرکز کرد.
ضمن آنکه ترکیب گروههای سنی فعال در این شبکه اجتماعی، به صاحبان کسبوکار در شناسایی محصولات پرفروش در فروش اینستاگرام و تمرکز بر روی آنها بیشتر کمک میکند.
ترکیب زنان و مردان در اینستاگرام
اما یکی دیگر از نکات جالب توجه در خصوص تعداد کاربران اینستاگرام در جهان آن است. که تعداد مخاطبان زن نسبت به تعداد مخاطبان مرد در آن بیشتر و به ترتیب به میزان 51 و 48 درصد است.
به طور کل، دو جامعه زنان و نوجوانان از گروههای بسیار فعال در این شبکه محسوب میشوند که برای فروش. در اینستاگرام باید به آنها توجه کرد. البته ممکن است این آمار به مرور دچار تغییر شود، اما به طور میانگین آمار و تعداد زنان بیشتر از مردان بوده است.
اما به لحاظ بیشترین آمار مخاطبان کشورها نیز باید گفت، معمولا کشورهای آمریکا، هند، برزیل، اندونزی، روسیه، ترکیه و ژاپن در صدر قرار دارند. ایران نیز غالبا جزء 10 کشور اول از این لحاظ قرار دارد. ایران در برخی مواقع در رتبههای هفتم و هشتم نیز جای میگیرد.