دیجیتال مارکتینگ چیست


بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) روشی نوین در کسب و کارها بوده که به‌منظور افزایش فروش و یا گسترس سهم بازار، توسط ابزارهای دیجیتال فرآیندهای بازاریابی را انجام می‌دهند.

اولین بخش مهم در این تعریف، استفاده از ابزارهای دیجیتال و جدیدی است که به‌سرعت در بین مردم فراگیر شده است. دومین بخش مهم مربوط به دیجیتال مارکتینگ، پیدا کردن مشتری‌های هدفمند است. زیرا تا پیش‌از این تعریف با تبلیغات گسترده هم کسب و کارها می‌توانستند مشتری جذب کنند اما هزینه زیادی باید بابت آن داده و مشتری هدف را هم سخت‌تر پیدا می‌کردند.

گذشته و امروز دیجیتال مارکتینگ

در این قسمت قصد بررسی تاریخچه دیجیتال مارکتینگ را نداشته و بیشتر هدف جریان شروع آن بوده است. این تعریف که برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ به صورت رسمی مطرح شد، به کسب و کارها کمک کرد که هدفمندتر بازاریابی خود را انجام دهند. تا پیش‌از این مدل تبلیغات بیشتر به شیوه‌های سنتی بیلبورد و مجلات خلاصه می‌شد. در دیجیتال مارکتینگ باید از ابزارهای دیجیتال جهت بازاریابی استفاده کرد.

بسیار ساده می‌توان گفت که اولین تبلیغ‌دهندگان به تلویزیون، اولین قدم بازاریابی دیجیتال را برداشته‌اند، زیرا ترجیح داده‌اند به‌جای روزنامه و مجله و سطح شهر، مخاطبین بیشتری را هدف قرار دهند. مخاطبین بیشتر را هدف قرار دادن به معنی جذب مخاطب هدف و یا حتی بازار هدف نیست، به همین منظور امروزه بسیار بر روی این مورد در تعریف جدید دیجیتال مارکتینگ تاکید می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ صرفا به کسب و کارهای آنلاین خلاصه نمی‌شود و پیشروهای این تعریف در ابتدا شرکت‌های تولیدکننده و کارخانه‌های صنعتی بوده‌اند. اما امروزه با گسترش کسب و کارهای اینترنتی و بیزینس‌های آنلاین، این تعریف در فرم آنها باید انجام شود. یعنی همه شرکت‌ها برای اسفتاده از ابزارهای نوین دیجیتال مارکتینگ باید در اولین قدم خود را آنلاین کرده و مشابه کسب و کارهای اینترنتی عمل کنند. اهداف خود را مشخص کرده و به یک استراتژی دیجیتال برسند.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ - بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ همانطور که مطرح شد برای هدفمند بودن تاکید دارد. اگر شاخصه‌ هدفمندی در تبلیغات وجود نداشت، همچنان باید شاهد تبلیغات گسترده بی‌هدف می‌بودیم. در بازاریابی دیجیتال تعاریف بسیاری مطرح شده که همگی سعی می‌کنند تا شما بهتر بازار هدف و مخاطبین هدف خود را پیدا کرده و هوشمندانه آنها را نسبت به کسب و کار خود آگاه کنید. به همین منظور چشم‌بسته نمی‌توان وارد این حوضه شد و تنها با هزینه کردن در شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ، به موفقیت رسید. تعیین سیاسیت‌های کاری و اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت هر کسب و کار مقدمه‌ای برای تعیین یک استراتژی دیجیتال است.

شناسایی ویژگی‌ها و خدمات کسب و کار، شناخت و آنالیز بازار و رقبا، تعیین اهداف در بازه‌های زمانی مشخص، بررسی روش ورود به فضای رقابت، رقابت کردن و… نمونه‌هایی از طرح‌هایی هستند که پیش از ورود به حوضه دیجیتال مارکتینگ باید توسط یک کسب و کار لیست شوند. بعد از این مورد نوبت به اجرای آن می‌رسد. اجرای طرح‌های بازاریابی دیجیتال نیازمند آگاهی از روش‌های آن بوده که در قسمت بعد به بررسی آنها می‌پردازیم.

انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ امروزه بر بستر ابزارهای دیجیتال جدید مانند، کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ، موبایل و تبلت صورت گرفته و در طرح استراتژی آن باید بتوان از هر طریقی که مخاطب جذب کرد. برای ورود و اجرای عملیات  باید از اینترنت استفاده کنیم. استفاده از اینترنت اولین تعریف دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی اینترنتی را مطرح می‌کند. خود بازاریابی اینترنتی زیرشاخه‌هایی دارد که شامل بخش‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ است اما همه اصول دیجیتال مارکتینگ به این خلاصه نشده و بخش تبلیغات آنلاین نیز وجود دارد.

بازاریابی اینترنتی

از آنجایی که همه روش‌های مطرح شده در دیجیتال مارکتینگ بر بستر فضای اینترنت انجام می‌شود، بسیاری آن را تنها بازاریابی اینترنتی یا همان Internet Marketing می‌نامند. غلط هم نیست اما بازاریابی اینترنتی مهم‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ را شامل می‌شود. در تعریف بازاریابی اینترنتی باید گفت که شامل روش‌هایی برای بازاریابی بوده که بر بستر یک وب‌سایت انجام می‌شود. یعنی اولین قدم عملی برای اجرا برنامه، راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی بر بستر یک وب‌سایت است. سپس پس از راه‌اندازی باید با استفاده روش‌های بازاریابی زیر، محصول و یا خدمات خود را معرفی کنید.

بازاریابی محتوا

اولین تعریف زیرشاخه در بازاریابی اینترنتی، بازاریابی محتوا (Content Marketing) نام دارد. در بازاریابی محتوا باید با استفاده از هر نوع محتوای متنی، تصویری، ویدویی و صوتی مخاطبین هدف خود را جذب کنید. در این نوع بازاریابی افزایش مخاطبین و افزایش فروش از طریق محتوا صورت می‌گیرد. بازاریابی محتوا شامل تعریف‌هایی برای هر یک از نوع محتوا است. مانند بازاریابی اینفوگرافیک (Infographic Marketing)، بازاریابی ویدویی (Video Marketing) و همچنین بازاریابی پادکست (Podcast Marketing). برای تولید محتوا در جهت اهداف بازاریابی دیجیتال باید اصول بازاریابی محتوا که در مورد بعدی به آن اشاره شده است را رعایت کرد. به همین منظور توصیه می‌کنم مقاله آموزش تولید محتوا را هم مطالعه کنید.

تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ - بازاریابی دیجیتال

چارچوب کلی این روش ها تابه‌اینجا معرفی شد اما در کنار این تعاریف تاکتیک‌هایی وجود دارد که توسط شرکت‌هایی مورد استفاده قرار گرفته و موفقیت‌آمیز هم بوده است و در آنها را می‌توان در کنار روش‌های اصلی استفاده کرد. این تاکتیک ها همانند روش‌های معرفی شده اصولی و اثبات شده نیستند و دلیل آن هم این است که برای هر نوع کسب و کار مناسب نبوده و بلکه در زمان‌های خاص و یا موقعیت‌های دشوار از آنها استفاده کرد. همچنین همه این تکتیک‌ها در اصل مربوط به دیجیتال مارکتینگ نشده و روش‌هایی از بازاریابی هستند که کسب و کارهای انلاین هم می‌توانند آنها در بین برنامه‌های خودخود پیاده کنند.

Leave a Reply