هفت تیر خیابان بهارمستیان بن بست اول پلاک ۴ واحد ۳
۰۲۱۸۸۸۶۷۶۶۵
La Défense, Paris
+0648488740

تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ چیست و نمونه های آن

دیجیتال مارکتینگ چیست

  در این مقاله در مدیر مگ میخواهیم ببینیم که دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ دیجیتال مارکتینگ شامل تمام تلاش های بازاریابی است که از یک دستگاه الکترونیکی یا اینترنت استفاده می کنند. شرکت ها با استفاده از کانال های دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، رسانه های اجتماعی، ایمیل و وب سایت های خود برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده استفاده می کنند. با توجه دسترسی همگانی به اینترنت تعداد افرادی که هر روز آنلاین می شوند در حال افزایش است. بر طبق تحقیقات استفاده ثابت از اینترنت در میان بزرگسالان در سه سال اخیر ۵ درصد افزایش یافته است و به دنبال آن روشهای خرید افراد تغییر کرده است یعنی روش های سنتی بازاریابی به اندازه قبل کارآمد نیستند. بازاریابی همیشه در مورد دسترسی به مخاطبان در مکان و زمان مناسب بوده است. امروزه این بدین معنی است که باید در جایی که بیشترین زمانشان را می گذرانند  یعنی در اینترنت با آنها ملاقات کنیم. اینجاست که دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال وارد می‌شود یعنی هر شکل از بازاریابی که در فضای آنلاین وجود دارد. در اینترنت وقتی عبارت دیجیتال مارکتینگ چیست را سرچ بفرمایید، با کلی نتیجه جستجو برای دیجیتال مارکتینگ چیست مواجه خواهید شد ولی خیلی از این مقالات قدیمی و خلاصه هستند. این مقاله ای که دارید مطالعه می فرمایید با عنوان “دیجیتال مارکتینگ چیست” جدیدترین مقاله ای است که در هاب اسپات منتشر شده است.   یک بازاریاب درونگرا ممکن است دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی درون گرا را یکی بداند اما تفاوت های جزئی بین این دو وجود دارد. پس دقیقا باید بداند که دیجیتال مارکتینگ چیست
مقاله مرتبط  بازاریابی چیست ؟ تعریف بازاریابی و فرایند بازاریابی

 
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تعریف دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ با استفاده از تاکتیک های متعدد دیجیتال و کانال ها برای ارتباط با مشتریان در فضای آنلاین تعریف می شود. از وب سایت ها گرفته تا دارایی های برندینگ آنلاین یک کسب و کار مانند تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و فراتر از آن همگی طیفی از تاکتیک هایی هستند که زیر چتر “دیجیتال مارکتینگ” قرار دارند.  

تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ چیست و نمونه های آن

بهترین بازاریابان دیجیتال دارای یک تصویر واضح از چگونگی انجام هر کمپین دیجیتال مارکتینگ با توجه به اهداف کلیدی خود هستند. و بسته به اهداف استراتژی بازاریابی خود، بازاریابان می توانند از طریق کانال های رایگان و پولی از کمپین بزرگتری حمایت کنند. برای مثال یک بازاریاب محتوا (content marketer) می تواند مجموعه ای از پست های وبلاگ ایجاد کند که به دنبال ایجاد لید (مشتری بالقوه) از طریق یک کتاب الکترونیکی جدید می باشد. بازاریاب رسانه های اجتماعی (social media marketer) شرکت ممکن است به ارتقاء این پست های وبلاگ، از طریق پست های پولی و ارگانیک در حساب های کاربری شرکت در شبکه های اجتماعی کمک کند. شاید یک بازاریاب ایمیلی (email marketer) یک کمپین ایمیلی راه اندازی کند که برای کسانی که کتاب الکترونیکی را دانلود کرده اند اطلاعات بیشتری درمورد شرکت ارسال کند. حال ببینیم رایج ترین روش های دیجیتال مارکتینگ چیست؟ در اینجامی بینیم که رایج ترین روش های دیجیتال مارکتینگ چیست و کانال های مربوط به هر یک را مشاهده می کنید.  

تاکتیک های دیجیتال مارکتینگتاکتیک های دیجیتال مارکتینگ چیست

 

۱) بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

سئو (Search Engine Optimization) روند بهینه سازی وب سایت شما برای بدست آوردن رتبه بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو است، در نتیجه وب سایت شما میزان ترافیک ارگانیک (یا رایگان) بیشتری را دریافت می کند. کانال هایی که از سئو استفاده می کنند عبارتند از:
  • وب سایت ها
  • بلاگ ها (وبلاگ ها)
  • اینفوگرافی ها (Infographics)
مقاله مرتبط   سئو تنها راه دریافت ترافیک نیست

۲) بازاریابی محتوا (Content Marketing) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

این اصطلاح، ایجاد و ارتقاء دارایی های محتوا به منظور ایجاد آگاهی از برند، افزایش ترافیک، تولید لید و مشتری است. کانال هایی که می توانند در استراتژی بازاریابی محتوا نقش داشته باشند عبارتند از:
  • پست های وبلاگ
  • کتابهای الکترونیک و مقاله های سفید (Whitepapers)
  • اینفوگرافی ها
  • بروشورها و کتابهای آنلاین

۳) بازاریابی رسانه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

ارتقای برند و محتوا از طریق کانال های شبکه ­های اجتماعی برای افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک و جذب لید برای کسب و کار شما. کانال هایی که می توانید در بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده کنید عبارتند از:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Snapchat
  • Pinterest
  • + Google

۴) پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

پرداخت به ازای هر کلیک (pay per click) روشی است که یک رسانه (ناشر) بر اساس تعداد کاربری که به وب سایتتان می فرستد از شما مبلغی می گیرد. یکی از رایج ترین نوع آن  Google AdWords است (که قرار است به Google Ads تغییر نام پیدا کند). کانال های دیگری که می توانید از PPC استفاده کنید عبارتند از:
  • تبلیغات پولی در فیسبوک
  • توییت های تبلیغاتی در توییتر
  • پیام های حمایت شده (دارای اسپانسر) در LinkedIn

۵) بازاریابی همکاری یا رابطه ای (Affiliate Marketing) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

این یک نوع تبلیغات مبتنی بر عملکرد است که در آن شما برای تبلیغ محصولات یا خدمات دیگران در وب سایت خود کمیسیون دریافت می کنید. کانال های بازاریابی همکاری عبارتند از:
  • میزبانی تبلیغات ویدیویی از طریق برنامه شریک YouTube
  • پست لینک های همکاران در حساب های رسانه های اجتماعی شما

۶) تبلیغات بومی (Native Advertising) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

تبلیغات بومی نوعی تبلیغات است که عمدتا مبتنی بر محتوا است و بر روی یک پلت فرم در کنار دیگر محتوای رایگان قرار می گیرد. پست های حمایت شده BuzzFeed یک مثال خوب هستند، اما بسیاری از افراد تبلیغات در رسانه های اجتماعی را نیز به عنوان “بومی” در نظر می گیرند – مثلا تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام.

۷) اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

اتوماسیون بازاریابی به نرم افزاری اشاره دارد که به منظور خودکار سازی عملیات بازاریابی پایه شما به کار می رود. بسیاری از مراکز بازاریابی می توانند وظایف تکراری خود را به صورت خودکار انجام دهند، مثلا:
  • خبرنامه های ایمیلی
  • برنامه زمانبندی پست های رسانه های اجتماعی
  • به روز رسانی لیست تماس
  • جذب لید
  • ردیابی و گزارش کمپین

۸) بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

شرکت ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیف ها و معرفی رویدادها، و همچنین به منظور هدایت افراد به وب سایت کسب و کار استفاده می شود. انواع ایمیلهایی که ممکن است در یک کمپین بازاریابی ایمیلی ارسال کنید عبارتند از:
  • خبرنامه عضویت در وبلاگ
  • ایمیل زدن به بازدید کنندگان وب سایت پس از دانلود چیزی
  • ایمیل های خوشامد گویی به مشتری
  • تبلیغات در تعطیلات به اعضای برنامه وفاداری
  • نکات و یا سری ایمیل های مشابه برای جذب مشتری

۹) روابط عمومی آنلاین (Online PR) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

روابط عمومی آنلاین عمل تضمین پوشش آنلاین با نشریات دیجیتالی، وبلاگ ها و سایر وب سایت های مبتنی بر محتوا است. این بسیار شبیه روابط عمومی سنتی است، اما در فضای آنلاین. کانال هایی که می توانید برای به حداکثر رساندن تلاش های روابط عمومی خود استفاده کنید عبارتند از:
  • تماس با خبرنگار از طریق رسانه های اجتماعی.
  • درگیر شدن با نظرات آنلاین در مورد شرکت شما.
  • درج نظرات در وب سایت یا وبلاگ شخصی شما.

۱۰) بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

بازاریابی درونگرا به رویکرد “قیف کامل” برای جذب، درگیر کردن و لذت بخشیدن به مشتریان با استفاده از محتوای آنلاین اشاره دارد. شما می توانید از هر تاکتیک بازاریابی دیجیتال که در بالا ذکر شد در یک استراتژی بازاریابی درونگرا استفاده کنید. تا اینجا فهمیدیم که تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ چیست.  

کار یک بازاریاب دیجیتال در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

  تا اینجا که فهمیدید دیجیتال مارکتینگ چیست بهتره که بدانید که کار یک بازاریاب دیجیتال در دیجیتال مارکتینگ چیست . بازاریابان دیجیتال مسئول افزایش آگاهی از برند و جذب لید از طریق تمام کانال های دیجیتال رایگان و پولی هستند که در اختیار شرکت قرار دارند. این کانال ها عبارتند از رسانه های اجتماعی، وب سایت خود شرکت، رتبه بندی موتورهای جستجو، ایمیل، تبلیغات صفحه نمایش و وبلاگ شرکت. بازاریاب دیجیتال معمولا بر روی یک شاخص کلیدی عملکرد (key performance indicator) برای هر کانال متمرکز می شوند تا بتوانند به درستی عملکرد شرکت را در هر یک از آنها اندازه گیری کنند. برای مثال، یک بازاریاب دیجیتال که مسئول سئو می باشد، “ترافیک ارگانیک” وب سایت خود را اندازه می گیرد – ترافیکی که از سمت بازدید کنندگان وب سایت بدست می آید که از طریق جستجوی گوگل یکی از صفحات وب سایت شرکت را پیدا کرده اند. دیجیتال مارکتینگ امروزه برای بسیاری از نقش های بازاریابی انجام می شود پس باید ببینیم که نقش بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ چیست . در شرکت های کوچک، یک متخصص عمومی ممکن است بسیاری از تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که در بالا توضیح داده شد را انجام دهد. در شرکت های بزرگتر، این تاکتیک ها دارای متخصصین متعددی هستند که هرکدام فقط بر روی یک یا دو کانال دیجیتال برند تمرکز دارند. در اینجا چند نمونه از این متخصصان را می‌بینید:

مدیر سئو (SEO Manager)

شاخص کلیدی عملکرد اصلی: ترافیک ارگانیک به ادامه مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست می پردازیم. در این قسمت به بررسی این سوال می پردازیم : نقش های مختلف در  دیجیتال مارکتینگ چیست ، می پردازیم . به طور خلاصه، مدیران سئو کسب و کار را در رتبه بندی گوگل قرار می دهند. با استفاده از روشهای مختلف برای بهینه سازی موتورهای جستجو، این شخص می تواند به طور مستقیم با سازندگان محتوا کار کند تا اطمینان حاصل کند که محتویاتی که تولید می کنند در گوگل خوب عمل می کنند – حتی اگر شرکت این محتوا را در رسانه های اجتماعی نیز منتشر کند. متخصص بازاریابی محتوا (Content Marketing Specialist) شاخص کلیدی عملکرد اصلی: زمان ماندن در صفحه، ترافیک کلی وبلاگ، مشترکین کانال یوتیوب متخصصان بازاریابی محتوا سازندگان محتوا دیجیتال هستند. آنها اغلب تقویم وبلاگ نویسی شرکت را پیگیری می کنند و استراتژی محتوا را نیز می نویسند که شامل ویدیو هم می شود. این متخصصان اغلب با افراد بخش های دیگر کار می کنند تا اطمینان  حاصل کنند که محصولات و کمپین های راه اندازی شده‌ی کسب و کار با محتوای تبلیغاتی در کانال های دیجیتال پشتیبانی می شوند. مدیر رسانه اجتماعی (Social Media Manager) شاخص کلیدی عملکرد اصلی: دنبال کننده ها، تاثیرات (Impressions)، به اشتراک گذاری ها نقش یک مدیر رسانه های اجتماعی به آسانی از عنوان آن برداشت می شود، اما اینکه کدام یک از شبکه های اجتماعی را برای شرکت مدیریت می کنند، بستگی به صنعت دارد. از همه مهمتر، مدیران رسانه های اجتماعی یک برنامه ارسال برای محتوای متنی و تصویری شرکت ایجاد می کنند. این کارمند همچنین ممکن است با متخصص بازاریابی محتوا کار کند تا یک استراتژی را برای محتوا برای ارسال در هر کدام از شبکه اجتماعی ایجاد کند. (توجه: Impression به تعداد نمایش وب سایت شما در موتورهای جستجو گفته می شود که این آمار نیز معمولا به صورت کلی یعنی برای کل سایت و به صورت جزئی که بر اساس هر کلمه کلیدی ارائه می گردد). هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation Coordinator) شاخص کلیدی عملکرد اصلی: نرخ باز کردن ایمیل، نرخ کلیک کمپین، نرخ جذب (تبدیل) لید هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی کمک می کند تا نرم افزار را انتخاب و مدیریت کنند که به کل تیم بازاریابی اجازه می دهد تا رفتار مشتریان خود را درک کند و رشد کسب و کار خود را اندازه گیری کنند. از آنجایی که بسیاری از عملیات بازاریابی شرح داده شده در بالا ممکن است به طور جداگانه از یکدیگر اجرا شوند، مهم است که کسی باشد که بتواند فعالیت های دیجیتال را در کمپین های فردی گروه بندی کند و عملکرد هر کمپین را پیگیری کند.
Related Posts
Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *