دیجیتال مارکتینگ دقیقاً چیست؟
بازاریابی دیجیتال در عمل یعنی چه؟
آخرین کالایی که آنلاین خریدید یادتان هست؟ ما فرض میکنیم به دنبال خرید گوشی موبایل هستید تا ببینیم یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در این فرایند خرید چه نقشی دارد.مرحله اول: جستجو
طبق آمارها بیش از ۶۰ درصد افرادی که دسترسی به اینترنت دارند قبل از هر خریدی درباره آن کالا در اینترنت جستجو میکنند. این جستجو میتواند یک اطلاع از قیمت ساده یا تحقیق عمیق باشد.مرحله دوم: مقایسه
وقتی چند فهرست و راهنماها را خواندید حالا وقت مقایسه کردن مدلها است. نام سه مدل پیشنهادی را جستجو میکنید. در جستجو روی اولین لینک که یک تبلیغ است کلیک میکنید. تبلیغات داخل گوگل از سرویس گوگل ادز مدیریت و اجرا میشوند. کارشناس دیجیتال مارکتینگ میتواند تبلیغات را طوری بهینهسازی کند که در میان نتایج جستجو به صورت هدفمند به مشتریان بالقوه نمایش داده شود. معمولاً در جستجوها به یک نتیجه اکتفا نمیکنیم و چندین تب همزمان باز میکنیم. وقتی چندین گزینه وجود دارد، جزئیات اهمیت زیادی پیدا میکنند. در این مرحله کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید مطمئن شود که اطلاعات موردنیاز کاربر در دسترس هستند و در کل تجربه کاربر رضایتبخش باشد. اینجا مهارتهای طراحی، تجربه و واسط کاربری نقش پیدا میکنند.مرحله سوم: ترغیب به خرید
مرحله چهارم: وفادارسازی و بازگشت مشتری
از گوشی که خریدهاید راضی هستید و هرکسی میپرسد ار کجا خریدی نام فروشگاه اینترنتی را میگویید. فرضاً گلس و قاب برای گوشی نخریدهاید. در همان روز پیامکی از طرف فروشگاه اینترنتی دریافت میکنید که گلس و قابهای این مدل ۳۰ درصد تخفیف خوردهاند. گلس و قاب را هم از همین فروشگاه سفارش میدهید. در پیامک تبلیغ لینک صفحه اینستاگرام فروشگاه هم گذاشتهاند؛ بعد از نگاهی به صفحه اینستاگرام از محتوایش خوشتان میآید و دنبالش میکنید.دیجیتال مارکتینگ چیست و چه وظایفی دارد؟
به صورت کلی، هر کاری که شما در آن از ابزارهای دیجیتال (مثل ایمیل، سایت، پیامک و…) برای تبلیغات، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان استفاده کنید، نوعی بازاریابی دیجیتال است. دیجیتال مارکتینگ مرزبندی مشخصی ندارد که لیستی از ابزارها و وظایف را برای آن تعریف کنیم اما براساس تجربه و کارهای متداول میدانیم بیشتر چه کارهایی زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرند. دنیای دیجیتال مارکتینگ واقعاً گسترده است. از اصول اولیه بازاریابی دیجیتال که پایه فروش اینترنتی است شروع میشود تا لحظهای که فروش میلیونی خود را رصد میکنید. پس اول از همه با تمام روشها و تکنیکهای بازاریابی دیجیتال آشنا شوید که در دوره ویدئویی «آموزش فروش اینترنتی» به طور کامل توضیح دادیم. توی این دوره شما یاد میگیرید که چگونه مشتری جذب کنید، آنها را عاشق کسب و کارتان کنید و مشتریهایتان را چندین و چندبرابر کنید. در نهایت هم یک فروش میلیونی را تجربه کنید. اما در این بخش مقالهتمامی عناصر اساسی دیجیتال مارکتینگ را به صورت مختصر و مفید توضیح میدهیم. پیشنهاد میکنیم بعد از آشنایی اولیه سری به صفحه آکادمی نوین بزنید و یادگیری را از همین امروز شروع کنید.وبسایت مارکتینگ
اگر رابط کاربری سایت شما زیبا نباشد، 38 درصد کاربران بدون توجه به محتوای سایت از آن خارج میشوند!
منظور از رابط کاربری یا به اصطلاح UI همان ظاهر سایت شماست. البته زیبایی رابط کاربری تنها معیار مهم نیست! اگر تنها روی ظاهر سایت تمرکز کنید، ممکن است از توجه به مسائل مهم دیگر مثل تجربۀ کاربری غافل شوید. نمیدانم چیزی از تجربه کاربری به گوشتان خورده یا نه؟ در زبان انگلیسی به آن User Experience یا به اختصار (UX) میگویند. اگر خودمانی بخواهم بگویم، تجربه کاربری در حقیقت همان حسی است که کاربر در حین کار کردن با وبسایت شما دارد.
مثلاً اگر وبسایت شما خیلی کند باشد یا پیدا کردن یک گزینۀ مهم برای کاربر سخت باشد، قطعاً خاطرۀ بدی از شما در ذهنش باقی خواهد ماند. اما اگر به زیبایی همه چیز در جای خودش قرار داشته باشد، قطعاً زمان بیشتری را در سایت شما میگذراند. به طور کلی هر چه بتوانید زمان ماندگاری کاربران را در وبسایت خود افزایش دهید، احتمال خرید آنها بیشتر خواهد شد.
مورد دیگری که باید در اینجا اشاره کنم، مسئله واکنش گرایی یا همان ریسپانسیو بودن (Responsive) سایت شماست. امروزه بیشتر کاربران به جای کامپیوترهای رومیزی از تلفن همراه خود برای وبگردی استفاده میکنند. نسبت تصویر و اندازه اندازۀ نمایشگر موبایلها با هم متفاوت است.
اگر وبسایت شما به صورت ریسپانسیو طراحی شده باشد، خیلی سریع خودش را با اندازۀ صفحۀ کاربر وفق میدهد تا مطالب شما به صورت درست نمایش داده شوند؛ ولی در غیر اینصورت بهم ریخته شدن ظاهر سایت باعث فرار کاربران خواهد شد.
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا یعنی جذب مخاطب از طریق تولید محتوای باکیفیت و سئو شده، و هدایت او به سمت خرید از سایت.
محتوا انواع مختلفی دارد؛ مثلِ محتوای متنی، محتوای ویدئویی، محتوای تصویری. ولی برای شروع یک کسبوکار، محتوای متنی به دلیل پراستفاده بودن و توجه گوگل به آن اهمیت بیشتری دارد، پس ابتدا تمرکزتان را روی این بخش بگذارید.
برای داشتن یک وبلاگ عالی به موارد زیر توجه کنید:
- یکی از اساسیترین پایههای ساخت یک وبلاگ خوب مهارت تحقیق کلمات کلیدی است. این تحقیق به شما کمک میکند تا بفهمید کاربران این روزها به چه موضوعاتی علاقهمند هستند و آن را بیشتر سرچ میکنند. با تمرکز روی این کلمات میتوانید بهصورت هدفمند در صفحه نتایج (SERP) گوگل دیده شوید و کاربران بسیاری را وارد سایت خود کنید.
- سعی کنید با تولید محتوای به روز و جذاب اعتماد مشتریان به خود جلب کنید.
- از لحن تبلیغاتی در مقالات خود استفاده نکنید. این کار باعث میشود تا مشتریان کمتر به شما اعتماد کنند.
- حتماً بخش نظرات را به وبلاگ خود اضافه کنید. مشاهدۀ نظرات سایر خوانندگان باعث میشود تا کاربران جدید به شما خیلی راحتتر اعتماد کنند.
سئو (SEO)
بازاریابی شبکههای اجتماعی
تبلیغات دیجیتال (Digital Advertising)
تبلیغات دیجیتال یکی از اساسیترین ستونهای دیجیتال مارکتینگ است. تفاوت اصلی تبلیغات دیجیتال و آفلاین این است که شما در این نوع تبلیغات میتوانید عملکرد تبلیغ خود را به صورت دقیقی اندازهگیری کرده و آن را بهینه کنید.تبلیغات در گوگل (Google Ads)
سئو شدن سایت هرچند که حیاتی است اما فرایندی زمانبر است و مدتها طول میکشد تا اعتماد گوگل را بهدست آورید؛ ولی اگر بخواهید یک شبه در صفحه اول نتایج گوگل قرار بگیرید یک راه وجود دارد و آن هم چیزی نیست جز استفاده از تبلیغات گوگل (معروف به گوگل ادز).- تبلیغات نمایشی: در این روش تبلیغ شما در سایتها و اپلیکیشنهای همکار گوگل (مثل یویتوب) نمایش داده میشود.
- تبلیغات در جستجو: گوگل تبلیغ شما را در صفحۀ نتایج خود (SERP) به نمایش میگذارد.
به دنبال افزایش فروش چندبرابری هستید؟
ما به شما کمک میکنیم با تبلیغات گوگل و کمترین هزینه در رتبههای اول گوگل قرار بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
رپورتاژ آگهی (Advertorial)
رپورتاژ آگهی به شکلی از آگهی گفته میشود که در قالب یک مقاله یا گزارش خبری (و با لحنی بیطرف) به مخاطبان عرضه میشود؛ به صورتی که مخاطب در نگاه اول متوجه جنبۀ تبلیغاتی آن نشده و تصور میکند در حال مطالعه یک مطلب عادی است. این بیطرف بودنِ لحنِ گزارش باعث جلب اعتماد مخاطبان میشود. در این روش تبلیغاتی معمولاً شرکتها به منظور برندسازی یا معرفی کسبوکار و محصولات خود، یک گزارش یا یک مطلب آموزشی را تهیه میکنند. در مرحله بعد، این گزارش برای انتشار به خبرگزاریها، وبسایتهای معتبر و مرتبط با کسبوکار برند ارائه میشود. سپس، این سایتها مقاله را با دریافت پول منتشر میکنند. استفاده از رپورتاژ آگهی هم به برندسازی کمک زیادی میکند و هم به جهت بکلینکهایی که دریافت میکنید، روی سئوی سایتتان تاثیر خوبی دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد میکنیم ایبوک رایگان راهنمای انتشار رپورتاژ خبری را مطالعه کنید. اگر هم قصد استفاده از این روش بازاریابی را دارید نوین میتواند رپورتاژ شما در تمام وبسایتهای پربازدید با تخفیفی خوبی منتشر کند.رپورتاژ آگهی یک روش عالی برای بازاریابی است.
با درج رپورتاژ خبری، نه تنها محصول شما معرفی میشود، بلکه رتبه های گوگل شما هم افزایش پیدا میکند.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
- وقتی کاربر جدیدی در خبرنامه شما عضو میشود، یک ایمیل خوشامدگویی برای او ارسال کنید و خیلی مختصر برایش توضیح بدهید که از طرف وبسایت شما باید انتظار چه نوع مطالبی را داشته باشد.
- برای پیشنهادات ویژه، فروشهای مناسبتی (مانند فروش ویژه عید یا هر مناسب دیگر) با ارسال یک ایمیل به بازدید از سایتتان دعوت کنید.
- اگر محتوایی برای دانلود روی سایتتان دارید، سعی کنید بعد از اینکه کاربران آن را دانلود کردند، یک ایمیل تشکر برای آنها بفرستید و حتی محتواهای مشابهی نیز به او پیشنهاد دهید.
بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)
به دلیل استفادۀ غلط برخی کسبوکارها از بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) این تصور به وجود آمده است که فرستادن پیامکهای تبلیغاتی کاری بیهوده است و دیگر مردم به اساماسهای تبلیغاتی توجهی نشان نمیدهد.
خب این تصور کاملاً اشتباه است. پیامک یک ابزار ارتباطی فوقالعاده است. ابزاری ساده و پر سرعت که اجازه میدهد یک پل ارتباطی قوی میان شما و مشتریان شکل بگیرد. بازاریابی پیامکی یکی از شیوههای زودبازده و کمهزینه در بازاریابی است و تاثیر بسیار آن در برندینگ و افزایش فروش غیر قابل انکار است؛ منتها به شرط آنکه با اصول آن آشنا باشید و روش صحیح استفاده از آن را بدانید.دیجیتال مارکتینگ:
بازاریابی پیامکی برای آن دسته از کسب و کارهایی که هنوز اول راه هستند و نمیخواهند هزینه بالایی را صرف تبلیغات کنند، یک گزینۀ عالی است.
پیشنهاد میکنم برای شروع یادگیری ایبوک رایگان آموزش بازاریابی پیامکی را از آکادمی نوین دانلود کنید و سر فرصت به مطالعه بخوانید. بعد از آن هم میتوانید فقط ۲ ساعت و نیم وقت بگذارید و در دورۀ آموزش بازاریابی پیامکی فوت و فن کار را یاد بگیرید.
خب، الان دیگر با تمام روشها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید. در بخش آخر با هم نگاه عمیقتری به دو رویکرد کلی در بازاریابی خواهیم انداخت که برای درک کارکرد دیجیتال مارکتینگ بسیار مفید است.
بازاریابی برونگرا و درونگرا
ما به طور کلی دو رویکرد در بازاریابی داریم: بازاریابی برونگرا و بازاریابی درونگرا. بازاریابی برونگرا به زبان ساده یعنی «اول ما به سراغ مشتری برویم.» کاری که همۀ کسبوکار در طول تاریخ انجام داده و میدهند. مثلاً وقتی از جلوی مغازهای رد میشوید و فروشنده سعی میکند شما را به داخل مغازه بکشاند یا وقتی که هنگام تماشای برنامۀ مورد علاقهتان تبلیغات بازرگانی پخش میشود، در واقع آن کسبوکار به سراغ شما آمده است. روشهایی مثل رپورتاژ آگهی یا تبلیغات بنری زیرمجموعۀ این نوع بازایابی هستند.دیجیتال مارکتینگ: اما چطور میشود کاری کرد که خودِ مشتری به سراغ شما بیاید؟ اینجاست که ایدۀ بازاریابی ربایشی مطرح میشود. وقتی شما با جستجو در گوگل یک سایت را باز میکنید، در واقع جذب آن سایت شده و در مسیر بازاریابی ربایشی قرار گرفتهاید. در بازاریابی ربایشی تمرکز اصلی شما بر روی جذب مشتری از طریق ارائه محتوای با ارزش و مرتبط است. در این روش، به جای آنکه وقت و هزینه خود را صرف پیدا کردن مشتری کنید، آن را صرف افزایش کیفیت رسانههای خود (مثل سایت و شبکههای اجتماعی) میکنید. با این هدف که کاری کنید مشتری در زمان نیاز، شما را پیدا کند، پس از آن در مسیر خرید هدایت شود و در هر مرحله از مسیر خود، چیزی با ارزش از شما دریافت نماید. مثلاً وقتی که برای اولین بار مشتری وارد سایت میشود، باید از آنها بخواهید اطلاعات تماس خود را (مثل ایمیل یا شمارۀ همراه) در اختیار شما قرار بدهد. البته همین طور خشک و خالی هم نمیشود. شما باید کاری کنید که مشتری این کار را با میل خودش انجام دهد. مثلاً با ارائه یک محصول جذاب و رایگان مثل (ایبوک یا فایل صوتی) از آنها بخواهید برای دریافت آن، ایمیل خود را وارد کنند. حالا میتوانید با روشهای بازاریابی برونگرا مثل ارسال ایمیل (یا پیامک) به سراغ مشتری بروید.دیجیتال مارکتینگ مجموعهای از روشهای بازاریابی درونگرا و برونگراست.
بعد از پایان بحث دیجیتال مارکتینگ نوبت آشنایی با ابزارهای آن است، تمام زیرشاخههای بازاریابی دیجیتال ابزارهایی دارند که میتوانید با استفاده از انها کار خود را کنترل و اصلاح کنید. در مقاله ابزارهای دیجیتال مارکتینگ لیست کاملی ار بهترین ابزارها را میخوانید.