برا اینکه یاد بگیریم چگونه دراینستاگرام بفروشیم جالب هست بدانید اینستاگرام به عنوان پرطرفداترین شبکه اجتماعی در ایران، بستر مناسبی برای فروش محصول و کالا است. طبق آماری که در سایت financialtribune ارائه شده، در سال 2018 میزان خرید آنلاین کاربران ایرانی به 18 درصد کل خریدها رسیده است و تعداد کاربرانی که در اینستاگرام حضور دارند در این سال بیش از 24 میلیون نفر، یعنی نزدیک به 30 درصد جمعیت کشور است. همین موضوع باعث شده تا اینستاگرام به منبع بزرگی برای افرادی که قصد کسب درآمد و بازاریابی محصولاتشان را دارند محیا شود.
برای تبلیغات در اینستاگرام، همکاری با اینفلوئنسرها و رشد پیج اینستاگرام به واتساپ ما پیام دهید.
ویژگی اینستاگرام نسبت به شبکههای اجتماعی دیگر این است که همه افراد با هر شرایطی که دارند میتوانند از آن به عنوان بستری برای کسب درآمد استفاده کند و به درآمد قابل توجهی در ماه برسند. چراکه همین حالا هم عده زیادی از کاربران برای رفع نیازهای خود دیگر به سایتهای اینترنتی مراجعه نمیکنند و تمایل دارند در شبکههای اجتماعی به دنبال رفع نیاز خود بگردند.
براساس آمار گزارش شده توسط اینستاگرام، از هر 500 میلیون کاربر اینستاگرام حداقل 35 درصد آنها به یک محصول را در این شبکه اجتماعی خریداری کردهاند.
در این مقاله همراه ما باشید تا باهم بیاموزیم که چگونه در اینستاگرام بفروشیم.
برای یادگیری اینکه چگونه در اینستاگرام بفروشیم بدانید که طبق آمار پرفروشترین محصولات اینستاگرامی، محصولات مصرفی و تزئینی هستند. با توجه به این که ماهیت این شبکه اجتماعی با تصاویر ارتباط تنگاتنگی دارد، میتوانید از کالاهای مصرفی و تزئینی خود عکسهای باکیفیت منتشر کنید و با قیمت مناسب در فروشگاه اینستاگرامی خود به اشتراک بگذارید.
منظور از کالاهای مصرفی اجناسی مثل پوشاک، لوازم بهداشتی و آرایشی و… است که از نیازهای اولیه هر فرد به شمار میآید. تنها با کمی خلاقیت در تولید محتوا و استفاده از تبلیغات میتوانید محصولات خود را در اینستاگرام معرفی کنید و به فروش برسانید.
علاوه بر محصولات مصرفی و تزئینی، برای فروش محصولات دیگر در اینستاگرام باید دو موضوع مهم را در نظر بگیرید.
تبلیغ محصول
تبلیغات از مهمترین عناصر فروش محصولات در اینستاگرام است. بسیاری از کاربران ابتدا از لحاظ بصری و با دیدن عکسهای باکیفیت از محصول مورد نظر به خرید آن ترغیب میشوند سپس تصمیم میگیرند که آیا آن را خریداری کنند یا خیر. در واقع قدرت تبلیغات و تصاویر باکیفیت را در کنار هم نمیتوان دست کم گرفت.
قیمت محصول
قیمت مناسب به جلب رضایت و اعتماد مشتری کمک زیادی میکند. به این نکته دقت کنید که برای فروش محصولات خود در اینستاگرام اگر کالای با کیفیت و با قیمت مناسب عرضه کنید همیشه مشتری خود را خواهید داشت. گاهی ممکن است کاربران برای خرید به سایت اینترنتی بیشتر از اینستاگرام اعتماد داشته باشند، پس با متعادل نگه داشتن کیفیت و قیمت سعی کنید مشتریان خود را راضی نگه داشته و آنها را تبدیل به مشتری دائمی کنید.
برای آنکه یک صفحه برای فروش محصول در اینستاگرام راهاندازی کنید، میتوانید از دو روش ساده استفاده کنید:
ساخت صفحه بیزنیس در اینستاگرام
ساختن صفحه تجاری اینستاگرام سادهترین و مرسومترین روش فروش محصول در اینستاگرام است. شما با ساخت یک صفحه اینستاگرام و تبدیل آن به حالت تجاری، میتوانید محصولات خود را در صفحه قرار دهید و کسب درآمد کنید. برای انجام این کار به قسمت تنظیمات بروید و سپس گزینه account را انتخاب کنید. در بخش بعدی روی گزینه switch to business اکانت کلیک کنید.
پیج بیزینسی همراه با فروشگاه اینترنتی
گاهی ممکن است شما صاحب یک کسب و کار اینترنتی بوده و محصولات خود را بر روی سایت اینترنتی برای فروش گذاشته باشید، سپس برای افزایش فروش یا معرفی کالاهای خود یک صفحه اینستاگرام نیز راهاندازی کردهاید.
در این حالت شما باید از صفحه اینستاگرام خود به عنوان ابزاری برای معرفی سایت خود استفاده کنید، چرا که مراحل خرید، نهایی کردن سفارش و پرداخت در سایت انجام میشود.
به این نکته دقت کنید که اگر فالوئرهای پیج اینستاگرام شما بالاتر از 10 هزار نفر باشد، میتوانید از استوریهای لینک دار استفاده کنید، محصولات خود را در استوری منتشر کنید سپس لینک هر صفحه را در هر استوری مشخص کنید تا کاربران با بالا کشیدن صفحه به آن دسترسی داشته باشند.
برای آنکه یاد بگیریم چگونه در اینستاگرام بفروشیم ، لازم است به نکات مختلفی توجه کنید. در ادامه سعی کردیم مهمترین نکاتی که به فروش بیشتر شما در اینستاگرام کمک میکند را مرور کنیم:
پروفایل خود را همواره بهتر کنید
پروفایل شما اولین جایی است که مخاطب آن را میبیند و اولین قضاوت را با پروفایلتان خواهند داشت. آیا بیو خوبی برای پروفایل خود نوشتهاید؟ آیا کاربر به خوبی متوجه زمینه فعالیت، خدمات و محصولات شما میشود؟ آیا فاکتورهای اعتمادسازی را در پروفایل خود قرار دادهاید؟
پروفایل پیج اینستاگرامی شما برای مخاطبان بسیار مهم است و مانند ویترین مغازه یا فروشگاه شما است. مخاطب در 3 یا 4 ثانیه اول که پیج فروشگاهی شما را نگاه میکند تصمیم میگیرد که شما را دنبال کند یا خیر. توصیه ما به شما این است که توجه و اعتماد مخاطب را در لحظه اول جذب کنید. برای مثال بایو جذابی برای معرفی پیج خود داشته باشید یا قالب خاصی برای پستهای خود در نظر بگیرید تا مخاطب را در همان ابتدا از لحاظ بصری جذب کنید.
از محصولات خود عکسهای باکیفیت تهیه کنید
در اینستاگرام تصاویر با کیفیت و مناسب همیشه تاثیر زیادی روی مخاطب میگذارد. به این نکته دقت کنید که فروشگاه اینستاگرامی شما باید به گونهای باشد که مخاطب بتواند محصول مورد نیاز خود را از روی عکس انتخاب کند، زیرا خریدار نمیتواند جنس شما را از نظر فیزیکی لمس کند و یا ابعاد آن را بسنجد. پس سعی کنید تصاویر باکیفیت از محصول خود تهیه و منتشر کنید.
در این رابطه بهتر این موضوع به نکات زیر دقت کنید:
برای بالا بردن حس اعتماد در مشتری عکسهای باکیفیت و مناسبی از محصول خود تهیه کنید و از عکسهای آماده در اینترنت استفاده نکنید.
از زوایای مختلف محصول خود عکس بگیرید تا مشتری دید بهتری نسبت به محصول پیدا کند.
برای نشان دادن نما و جلوه بعضی محصولات مانند لباس، ساعت، کفش و… از مدل استفاده کنید.
از نرمافزارهای ادیت عکس مانند Photoshop و Lightroom برای زیباتر کردن عکسهای خود استفاده کنید.
از هشتگها استفاده کنید
طبق آمار سایت Sproutsocial از هر 10 هشتگی که در اینستاگرام مورد استفاده قرار میگیرد، هفت هشتگ اختصاصی و به قصد بازاریابی استفاده میشود.
هشتگها در اینستاگرام مانند کلمات کلیدی در سئو هستند. برای نتیجه بهتر سعی کنید اصلیترین و پرطرفدارترین هشتگهای مربوط به حوزه کاریتان را پیدا کرده و از آنها در کپشن پستهایتان استفاده کنید.
با استفاده از هشتگهای مناسب برای پستهایتان میتوانید کاری کنید که صفحه اینستاگرامتان بیشتر در معرض دید علاقهمندان به حوزه کسب و کارتان قرار بگیرد، تعداد فالوئرهایتان افزایش یابد و در نهایت بازدید پستهای اینستاگرامتان روز به روز بیشتر شود و فروش بیشتری داشته باشید.
پس اگر بتوانید از هشتگها به خوبی استفاده کنید کمک بسیاری به درآمدزایی شما از اینستاگرام تان خواهد کرد.
از ترفند Social Proof (جذب تایید اجتماعی) استفاده کنید
Social Proof یکی از مهمترین راههای افزایش فروش در اینستاگرام است. تایید اجتماعی در استفاده از محصول یا خدمات شما معنی پیدا میکند. برای مثال تعداد سفارشات شما و رضایت خریداران استفاده، نوعی تایید اجتماعی است.
هنگامی که فردی وارد پیج اینستاگرام شما میشود و نظرات خریداران شما را مشاهده میکند، میزان اعتماد او به شما چندین برابر میشود. بنابراین سعی کنید به شیوههای مختلف اعتماد مخاطبان جدیدی که از صفحه شما بازدید میکنند را جلب کنید.
تبلیغ
محصول خود را تبلیغ کنید
تبلیغات در هر زمینهای به بازاریابی محصولاتتان کمک میکند و میزان فروش را تا حد زیادی بالا میبرد. میتوانید در اینستاگرام از طریق تبلیغات توسط اینفلوئنسرها یا بلاگرها یا پیجهایی که تعداد فالوئرهای زیادی دارند به شنیده شدن اسم خود کمک کنید. اما دقت کنید که هرگز از فالوئر فیک استفاده نکنید تا نرخ تعامل مخاطبان در پیج خود را بالا نگه دارید و اعتماد مخاطبان خود را حفظ کنید.
برای تبلیغات در اینستاگرام موارد زیر را بررسی کنید:
تبلیغات در پیجهای بزرگ
یکی از پرکاربردترین نوع تبلیغات است که در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این روش با پرداخت مبلغی از پیجهای بزرگ با فالوئر بالا میخواهید تا پبج شما و محصولاتتان را تبلیغ کنند.
تبلیغات توسط اینفلوئنسرها
در این روش شما با اشخاصی که در اینستاگرام فالوئرهای زیادی دارند و از شهرت و محبوبیت زیادی برخوردار هستند همکاری میکنید و با پرداخت مبلغ مشخصی، آنها محصول و خدمات شما را در قالب محتواهای تصویری یا ویدئویی به کاربران توصیه میکنند.
در انتخاب اینفلوئنسرها دقت کنید که علاوه بر داشتن فالوئر بالا، لازم است که از محبوبیت زیادی برخوردار باشند، به کسب و کار شما مرتبط باشند و تبلیغ توسط آنها به دیده شدن برند شما کمک کند.
نظرات خریداران را جویا شوید
از مهمترین کارها برای افزایش مخاطب و تبدیل آنها به مشتری دائمتان، داشتن ارتباط بیشتر با آنهاست. این کار در اعتماد سازی بسیار موثر بوده و باعث ایجاد یک رابطه صمیمی بین شما و فالوئرهایتان میشود. نظرات مشتریان شما به شدت روی خریداران احتمالی تاثیرگذار است. به این نکته دقت کنید که اگر مشتری نباشد، شما هم درآمدی ندارید پس سعی کنید در فروشگاه اینستاگرامی خود جواب کامنتها و پیامهای افراد را با صبر و صمیمانه بدهید. در پستهایتان از آنها بخواهید تا نظرشان را در رابطه با محصول یا خدمات شما بنویسند، با انجام این کار شما انتظارات مشتریان خود را میفهمید و در تولید محتوا و محصول خود دقیقتر عمل میکنید.
توجه به انتظارات مشتریها حس ارزش و احترام را به آنها القا میکند و به راندمان فروش و بازاریابی شما کمک زیادی میکند.
برای جذب فالوور از دیگر بسترها هم کمک بگیرید
سعی کنید در هر جایی که فعالیت میکنید کاربران خود را به اینستاگرام دعوت کنید، برای این کار میتوانید از شبکههای اجتماعی دیگر هم کمک بگیرید.
اگر سایتی دارید از کاربران خود بخواهید صفحه اینستاگرامتان را دنبال کنند و یا اگر در تلگرام کانال و یا گروهی دارید حتما در پستهایی که به اشتراک میگذارید به اینستاگرام خود اشاره کنید.
احتمالا با کمی خلاقیت در ویدیوهای یوتیوب و یا آپارات خود میتوانید نظر مخاطبان را به صفحه اینستاگرامیتان جلب کنید و آنها را نیز به جمع مخاطبان دائمی اضافه کنید.
سخن پایانی
اینستاگرام یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعیست و کسب درآمد از آن از پردرآمدترین زمینههای کسب و کار آنلاین میباشد. شما میتوانید علاوه بر کسب درآمد از اینستاگرام، برای بازاریابی و برندسازی از این شبکه اجتماعی پرمخاطب استفاده کنید.
افراد زیادی هستند که کار خود را با اینستاگرام و راهاندازی فروشگاه. در آن شروع کردهاند و اکنون درآمد میلیونی دارند. شما هم میتوانید با بررسی جنبههای کسب و کار آنلاین و راهاندازی فروشگاه اینستاگرامی به این دنیا وارد شوید.
در این مقاله سعی کردیم به شما بیاموزیم که چگونه در اینستاگرام بفروشیم و امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.